GULDFEBER 2023 – SOMMARENS SCOUTLÄGER

Lägret arrangeras tillsammans av kårerna i Upplandsslättens scoutdistrikt.                                                                                                                Enligt preliminäranmälan blir vi ungefär 750 scouter som samlas på Kopparbo för för att ha en underbar lägervecka tillsammans.

Senaste distriktslägret arrangerades 2013 och nu återupptar vi den traditionen.

Nytt för oss i Håbo är att de yngre scouterna följer med i början av veckan ( lördag – tisdag ) istället för slutet.

RESAN

Guldfeber kommer samordna alla busstransporter och resan ingår i lägeravgiften                                                                                                Kopparbo ligger nära Söderbärke och resan tar ca 2 timmar.

Vi kommer att abonnera bussar tillsammans med de övriga deltagande kårer.  Mer information om busstiderna kommer närmare lägret.  Det går också att hämta/lämna direkt på Kopparbo ( behöver anmälas till oss innan 31 maj, men det är samma lägeravgift oavsett om deltagaren åker buss eller ej )

ANMÄLAN

Anmälan är definitiv och utan speciella skäl kommer inga avgifter betalas tillbaka vid avhopp.

Sista dagen för definitiv anmälan är söndagen den 16 april – man är då garanterad en plats på lägret.

Troligtvis kommer vi ta emot efteranmälningar en period efteråt, men då kan ev avgiften bli högre och vi kan inte garantera plats.

LÄGERAVGIFTEN

Håbo Scoutkår  satsar stort på detta läger och sponsrar varje scout med 400 kr ( från julförsäljningen )                                                Lägeravgiften betalas in senast den 31 maj till kårens PG 27 95 16 – 9  eller  Swisha till 123 036 29 70.                                          Skriv scoutens namn + avdelning på inbetalningen. Vill du dela upp betalningen på fler månader så skriv delbetalning på insättningen. Föräldrar och syskon betalar samma avgift som scouterna.

BELASTNINGSREGISTRET & TRYGGA MÖTEN

Alla deltagare över 15 år som på lägret kommer ha en ledar- och/eller funktionärsfunktion ska ha uppvisat ett ” begränsat registerutdrag ur belastningsregistret” samt ha gått webkursen ” Trygga möten” innan lägret.

Detsamma gäller medföljande föräldrar. Registerutdraget är kostnadsfritt och beställs via följande länk:                                https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/

Vårt studieförbund Sensus bjuder medföljande föräldrar som inte är medlemmar i Scouterna på kursen ” Trygga möten ” Mer info om hur detta kommer gå till kommer senare.

Vill du veta vad Trygga möten är?  https://tryggamoten.scout.se/vad-ar-trygga-moten/

Bävrar, Spårare    ( kort vecka ) lör 29/7 – tis 1/8  1 050 kr
 Upptäckare, Äventyrare, Utmanare  & Roverscouter lör 29/7 – lör 5/8 2 000 kr

Vid definitivanmälan förbinder du dig att betala in lägeravgiften senast den 31 maj                                                                          Fram till 16 april kan du avanmäla dig och få tillbaka inbetald lägeravgift.

Alla scouter ska kunna åka på läger oavsett familjens ekonomi. Ni kan söka bidrag för sänkning  av lägerkostnaden ur Håbo Scoutkårs stödfond – kontakta madeleine.manros@gmail.com. Det finns även dessa möjligheter att söka stöd :

Majblomman.se – sök på Uppland och sedan Uppsala ( Bålsta/Håbo har ingen egen lokalförening )

Hoppas vi ses på Guldfeber!

Ledare & styrelsen i Håbo Scoutkår